Bronset blev mitt på Bundeschampionat!

Hej hopp i galopp =)

Nu är jag lite tid igen och hemma från en super helg i Wahrendorf på Bundeschampionat. De är verkligen en jätte fin tävlings plats och tränings anläggning, var jätte roligt att rida omkring där och känna sig lite duktig =)

Vi hade med oss 5 hästar tolalt i, Malin red två 5-åringar Usabella och Argie, Peter skulle rida två 6-åringar men en av dom fick inte starta så de var lite tråkigt och jag red 6-åriga Franky Boy. Resan började här från stall planen kl 10 på ons förmiddan, sen väntade 6-7 timmar i lastbilen på motorväg, inte jätte roligt men va ska man göra. Men innan Hamburg hade vi otur och hamnade i kö och stog där i ca två timmar, kanske inte de bästa som kunde hända när han har 5 hästar sparkandes i lastbilen.

Sara och jag på bangång i Schenefeld

Men när vi väl var framme efter trötta timma,r så var de skönt att få stäcka på benen och de tyckte hästarna med. För 5-åringarna var de första gången de skulle sova borta, så för dom var de här ett väldigt stort äventyr att komma ut ur lastbilen. Sen att gå in i ett tält stall var nästan ännu mer spännade, kan säga att de hade väldigt mycket att titta på de förtsa timmarna. När vi hade tömt lastbilen och var proppfull av saker, fatar inte hur mycket saker man kan ha med sig men så är de varje gång så måste nog lära mig att de är så =)

Sen var de dax för bangång på terrängen som vi skulle rida nästa dag. Uppläget på tävlingen var så att alla red ett kval på tordagen som var en terrängrunda i från det kvalet gick 10st direkt vidare till finalen som går under lördag och söndan. Dom som inte gick vidare till finalen har en chans till på fredagen, då går de hästana en terräng runda till och 5st av de går vidare till finalen så totalt ät det 15st i finalen. Finalen är under två dagar på lördagen är det först dressyr på f.m och sen på kvällen banhoppning, sen på söndagen är de uterligaren terräng runda som är ganska så spetsad. I alla moment får man en nota som man har med sig igenom hela finalen och den sista terräng notan är gånger 2 så den är viktigast, sen lägger man i hopp alla poäng och så får man en slut nota och den som har högst vinner.

Farnky Boy i en show klass!!

Nu åter till min ritt, banan tyckte jag såg jätte bra ut och jätte roligt att rida. Jag hade inga förväntingar på verken mig eller min häst så jag gick in bara för att rida en bra runda och få in känslan att rida där inne. Och de gick ju super fick notan 9,3 som är väldigt bra och räckte till en andra plats i kvalet och då förstås direkt kvalad till finalen som var väldigt skönt!!! För Malin gick de också bra, direkt kvalade Usabella med notan 9,2 och vann sitt kval, mendans Argie inte riktigt var med på vad de handlade om och var väldigt tittig kom tyvärr inte vidrae dirket. Men nästa dag gick de mycket bättre och och han blev två med notan 8,4 så han gick vidare till finalen. Nu var alla hästarna kvalade till den stora finalen!!!

På lördagen kände man att hästarna var väldigt trötta, de är jobbigt för dom att sova borta när de inte är vana vid det. Men dressyren gick väldigt bar för alla tycker jag, vi red på en toppen banan som de hade byggt föra året innan OS i Hongkong för alla hästar som stog i karantän innan de skulle åka ner till OS. Så de var jätte roligt och rida på en så fin bana och Franky gick super, de var den bästa ritten jag har ridit på honom allt var perfekt. Men notan blev tyvärr inte lika bra som ritten fick 7,7 men så är de med bedömning. Sen på kvällen var de hoppning, den gick inget bra fick inte in rytmen för 5 öre så de föll tyvärr 3 bommar. Men så är de, jag var väldigt nevös också så de blev inget bra av nått.

Nu återstår bara den sista terrängrundan sen skulle allt vara avgjort. Jag och Franky låg på en 8:e plats så jag tänkte där rök den placeringen efter hoppningen. MEN..... Jag hade en sen start tid som var väldigt bra så jag hade tittat lite på de anndra och hade ett hum om hur de hade gått, sen var de min tur och var väldigt nevös. Men ja red in med tanken att få en bra runda och rida lika dant som jag hade gjort i torsdags. Banan hade många svårigheter med korta och lång linjer och smal hinder så jag red väldigt koncentrerat och noga. När jag hade ridit i mål så kände jag mig nöjd och att det var en bra ritt. Och precis de var de domarna sa att Franky var en väldigt fin häst och hoppade väldigt bra, de sa också att om alla hästar hade hoppat som FrankyBoy så skulle det inte vara farligt att rida terräng. Min nota blev 9,3 men hade lite tidsfel så da drog ner på de men jag klättrade ändå upp till en 3:e plats när de var två ryttare kvar. Så det var väldigt spännande de sista minuterna där och båda hästarna sprang förbi några hinder, så bronset blev mitt på Franky Boy!!!!!

Franky och ja på vår första tävling!

För Malin gick de också väldigt bra i finalen hon blev 4:a med Usabella och 7:a med Argie och Peter kom på en 6:e plats bland 6:åringarna så vi ska inte klaga!!!!

Sen var de fest i stallet med champange skålning och kaka så de var väldigt lyckat alla ägare var nöjda med sina hästar. Sen kom de tråkiga och jobbigt att lasta i allt och åka hela långa vägen hem igen, men de gick faktiskt ganska snabbt och smidigt.

Tyvärr har jag inte fått några bilder från Bondes än så ja har lagt ut några gamla biler hoppas de kommer snart!!

Nä nu måste ja ut och rida igen hej på en stund!!! 




Kommentarer
Postat av: Anna

Grattis gulli! vad du är duktig :)

2009-09-10 @ 03:59:23
Postat av: Linda o Bilbo

Massa grattis!!! Det ær så kul att læsa om hur bra det går før dig! :D

2009-09-11 @ 17:52:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0