SM-GULD & Seger i CIC2*

Hej hej =)

Vet inte hur jag ska börja den här bloggen. Men tror jag börjad med att säga SM-GULD, SM-GULD!!! Jag har inte riktigt smällt eller förstått att jag tog ett SM-guld för YR i helgen och samtidigt vann en intrenationell 2*. Jag kan bara lyfta på hatten för min underbara häst Loppan. Utan henne hade de varit svårt ;)


En glad vinnare.. en mindre road häst som ville gå in i boxen och äta!!

Början av tävlingen var inte lika lyckad som slutet, men som tur var de inte tvärtom =)
När hälften av ryttarna hade ridit sin dressyr, öppnade himlen sig och regnet öste ner. Jag red nästan sist så jag hade hoppats att de skulle hinna sluta, men inte de... De var bara att börja rida fram i ösregn och på lerbanor. Så vårt dressyr resultat blev inte som jag hade hoppats, men vad mer kunde jag göra. Så jag hamnade på en 23:e plats efter dressyren. Då var mitt hopp på en medalj långt bårta, ungefär lika långt bårta som solen var ;)

Söndagens schema bestod av först terräng på fm, sedan hoppning på em. Så de skulle bli en tyff dag för hästarna. Terrängen tyckte jag var fin och välbyggd. Även här red jag bland de sista så underlaget viste jag inte skulle vara de bästa efter gårdagens regn. När jag skulle ut så hade de varit ganska få fel på hinder men mycket tidsfel. Så jag viste om jag skulle hoppa upp några placeringar så var jag tvungen att vara nolla på tiden. Min plan var att ta ut svängarna lite extra men hålla galoppen. På så set slippa rida i de andras spår. Detta vann jag mycket tid på, gick i mål med 18 sek under tiden.



Loppan hade bra 2,5 timme på sig att återhämta sig sedan var de dax för banhoppning. Så jag var väldigt orolig för att hon skulle vara stel eller matt efter terrängen. Eftersom jag red så mycket förfort och de tog lite extra på hennes krafter. Inför hoppningen hade jag åkt upp 13 placeringar så nu låg jag på en 10:e plats i hela klassen och 7:a på SM. Banhoppningen var på en stor gräsbana och de passade Loppan utmärkt. Hon hoppade jätte fint på framridningen. När de var min tur att rida, så hade de varit en som nollat. Så jag hade inte så höga förväntningar. Men Loppan och jag gjorde de igen, hon hoppade kanon och de blev en felfri runda som räkte upp till ledning. Start ordningen för hoppningen var omvänd resultatlista så de bästa rider sist. Så nu var de bara att vänta på att de andra skulle riva. Resultaten var så täta, att ingen hade råd med en rivning. Då åkte de ner under mig. Förutom hon som ledde hon kunde ha ett ner men inte två. Först när de var tre kvar och jag låg på en 4:e plats kunde jag hoppas på en medalj. Till slut var de bara en kvar, jag viste att jag hade silvret. Hon rev ett......... hon rev två. Då viste jag att GULDET var mitt. (Lite skade glädje får man ha)


Loppan och jag över sista hindret =)

Jag vann även den öppna klassen CIC2* vilket är en internationell 2*. De var väldigt roligt att slå alla seniorerna.
Ett bättre slut på sesongen kunde jag inte få. Nu får Loppan en välbehövlig vila =) Även om hon inte vill de!!


Ärevarv från den öppna klassen CIC2*


Prisutdelning för YR-SM

Fler bilder kommer att komma upp!

Veckan innan SM så hade jag ett toppen helg då med. När Breeders finalen i fälttävlan avgjordes nere i Flyinge. Där red jag Cravall en 6-åring som ägs av Cristina Ringkvist.

Kan börja med att säga att jag har ridit denna fina häst under hela denna säsongen. Han gick sin förtsa terräng tävling i maj. Sedan dess har han bara gått rakt fram och kvalade till Breeders som går i CNC1*.

Vår dressyr var en av de bästa som vi har ridit. Så de var väldigt skönt att sätta den ritten när de väl gällde. Vi låg den en 4:e plats efter alla ahde ridit. På eftermiddagen gick banhoppningen. Detta gick inte lika bra. De var många som inte klarade den, många bomar föll. Och de även för mig, fick med mig 4 st. Vilket inte var de jag hade hoppats på. Men ett liten tröst var att han var super fin på framhoppningen, men de hjälper inte när man river inne på banan...

Terrängen gick dagen efter på eftermiddagen. Så vi hann titta på både de 4 och 5-åriga hästarna. Vilket var väldigt roligt, de var månag fina hästar.

Sedan var de min tur att galoppera ut i terrängen. Vilket gick kanon bra med nollfel och inom tiden (den ända som klarde tider =) Han är en helt fantastisk terräng häst, han bara söker hinder och gör alltid sitt bästa. Vårt resultat nåde ända upp till ett silver =) Detta trode vi inte efter banhoppningen. Men som alltid är terrängen viktigast!


Cravall under prisutdelning =)

Nu måste jag åka till stallet och rida lite, sedan i kväll blir de hoppträning =)

Hade så bra tills vi ses o hörs igen!!!




Kommentarer
Postat av: petrus

Jonna, du hast alles so schön beschrieben aber dich selbst hast du vergessen!!! Nur durch deinen Fleiß und natürlich Talent haben die Pferde den Weg ins Ziel geunden. Von hier aus nochmals eine herzliche Gratulation und ein WEITER SO =)

2010-09-22 @ 12:48:33
Postat av: Vi på Dalskog

Grattis till guldet! När får vi komma och se prisrosetten och huset?

2010-09-25 @ 09:32:43
Postat av: Morbror Martin i Götet

Grymt Jonna! Säg till om du behöver hästskötare någon gång!

2010-09-28 @ 16:10:25
Postat av: Frida

Grattis till fina framgångar!!! :)

2010-09-30 @ 09:26:04
URL: http://fridabergh.blogg.se/
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Jättefina bilder! :O :D

Hur högt är det? (på tredje bilden uppifrån)

2010-10-07 @ 22:34:06
URL: http://lizzylover.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0