YR EM 2010 =)

Tjena mitt benna !!


Hela gänget efter första besiktning =)

Nu har jag lite tid över att skriva några rader här på bloggen, de har varit väldigt mycket nu efter EM:et. Men ska försöka hinna skriva lite nu om hur vi hade de nere i Tjeckien.

Ja, de är väl bara att börja skriva om en otrolig resa för alla inblandade. Jag och Peter åkte ner till Skåne på lördagen, för då hade jag och Hannes bestämt att vi skulle träna för Hans och Maria Gretzer. Sedan när helgen var slut efter två toppen träningar så styrde vi bilen mot vårat mål " Tjeckien " =) Hannes åkte på söndags kvällen medan jag och Peter hade bokat färja på måndags morgonen från Danmark. Så de var bara att gå upp mitt i natten och lasta Loppan och åka.


Hoppning för Maria

Efter som vi kan åka lite snabbare med vår lilla lastbil så trodde jag att vi skulle vara i kapp Hannes jätte lastbil någonstans i Tyskland. Men de blev inte riktigt så... I en köö i Prag såg vi en hästlastbil en bit fram och aldeles riktigt de var Hannes. Efter en timmes kö såg vi en lastbil bakom köra ut i filen där inte lastbilar fick köra. Han körde om och vi såg att de var en hästlastbil och där satt Chrille och flinade, så vi hängde på och Hannes lika så. Men de var bara de att tvåfiligt tog slut så vi kom kanske tre lastbilar fram =P men men de var ändå några meter =)


Så här såg alla vägar ut i Tjeckien..

De tio mil som återstod efter kön hängde vi tre ihop ända fram till målet!
De var en jätte fin tävlingsplats med fina stora boxar. Tävlingen gick på en av Europas största galopp bana. Så de var inga små häckar som stod på banan....

Loppan klarade resan jätte bra och nästa dag blev de en skritt runda runt området  och senare på eftermiddagen ett lugnt joggingpass. Under onsdagen kom Hans ner för att hjälpa mig och Hannes. Mycket snällt mycket snällt! Så då blev de ett dressyrpass. Jag red dressyen under torsdagen, hann även med ett pass på morgonen innan start. Loppan kändes jätte fin och de var hon även inne på banan. Väldigt lugn och avslappnad så jag är jätte nöjd med min dressyr. Vi fick straffet 56, hamnade någon stans i mitten. 

'
Loppis inne på dressyen =)

Eftersom jag red dressyren på torsdagen så var jag och Loppan lediga på fredagen, då de sista red sin dressyr. De blev lite banhoppning på kvällen för att få igång hästarna inför terrängen dagen därpå. 

Terrängen började vid 13 tiden så man hann blir super laddad, alla taggade och hjälpte varandra med banan. Jag red i mitten av start fältet, de 10 första gick de väldigt bra för men sedan de tio innan mig gick de mindre bra för. Precis när jag kom till framridningen skulle ja titta hur vattenhindret såg ut. Första ryttaren jag såg kom inte upp ur vattnet. Utan hästen fastnade med ena frambenet på uthoppet i vattnet. De känndes inget bra att de var det första man såg utav banan. Så de blev lite försenat. Sedan när de startade igen, så gjorde två ryttare precis samma sak och då var man lite orolig. Efter en timmes försening kom tävlingen igång igen, men då hade tävlingsledarna bestämt att vatten hindret skulle tas bort. Även om de kändes skönt så var man väldigt uppmärksam på banan i övrigt.


Loppan i terängen =)

Äntligen var de min tur att starta, jag var supper laddad och jätte nervös men väl ute på banan tänkte jag bra på hur jag skulle rida och att ha roligt=) Loppan var super fin igenom hela banan, de var bara på ett ställe där jag blev för nogran och tappade galoppen. Så tyvärr fick vi ett stopp men de kan hända även de bästa ;) "skämt o sidor" ;) Vi klarade alla svårigheter och de var många svåra linjer som mycket väl hade kunat komma i 3* klass. Så de känns väldigt skönt att alla svårigheter flöt på bra!

Efter en lång kväll med att ta hand om hästarna tog slut med en ryttar fest. De var mycket trevligt att äta gott och umgås med de andra ryttarna.


Groms inför invigning
Ryttare inför invigning


Nu väntar den spännade hoppningen på sista dagen. Före hoppningen den sista vet. besiktingen. Den gick som den första alla gick igenom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Några blider på mig och Loppan under besiktningen!!

 

Nu vidare till hoppningen=)

Hon kändes väldigt fäch efter terrängen och hoppade bra på framhoppningen. Förtsa framhoppningen var på gräs där var hopp super men sedan tre ryttare innan än själv fick man gå in på än " sandbana" som var lera nu efter lite regn. Där blev hon väldigt försiktig och tog inte tag i hindret, så de blev några dåliga språng. Men efter lite omfukusering så blev de tillslut bra. Inne på banan var hon som en liten katt, hoppade kanon fint och de blev en felfri runda =) de var verkligen roligt.

Är så stålt över min Loppan =)

Till slut nåde vårat resultat till en 27:e plats som jag är jätte nöjd med. Jag hade verkligen fantastiskt roligt under hela veckan. De är minnen för livet =)  Tack alla som har hjälpt mig innan, under och efter detta mästerskap !!

Här har vi alla utom Ludde efter prisutdeling. Som ni kanske vet tog laget brons =)

O Hannes tog Silver individuelt =)

Hannes: "e du redd eller" ;)

Nä nu måste jag njuta av min semester! Jag och Peter är i vår stuga i Grebbestad under helgen. De ska bli väldigt skönt att komma från allt hemma ett litet tag =)

De kommer komma upp mer bilder så håll utskik =)

Ha en härlig helg för de ska jag ha, hej på er =)

 


Kommentarer
Postat av: Kusin Emma

Hej och GRATTIS!

Häftigt att få rida EM, Loppan såg ut att vara i grym form!

/Emma

2010-08-14 @ 21:30:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0